Vuilaards

Gisteren liep ik van mijn werk in centrum Brussel naar het station toen er een dikke vette Audi A8 4.2 V8 langs me heen scheurde, daarbij een gigantische zwarte wolk van uitlaatgassen achterlatend. 10 meter verder moest hij stoppen want daar begon de file richting Muntcentrum. Dat is toch te gek voor woorden?

Ik heb daar wat bedenkingen bij. De mensen die zich zo een auto kunnen veroorloven zijn volgens mij ofwel bedrijfsleiders ofwel politici (getuige daarvan de P-nummerplaten). De politici laten zich dikwijls ‘rond chaufferen’. Maar als de kat van huis is… kan de chauffeur de A8 van de baas eens lekker uittesten!

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook niet echt ‘ne groene jongen’ ben, maar ik let wel op bepaalde dingen: ik laat nooit het licht branden in een kamer waar ik niet ben, ik doe mijn computer altijd slapen als ik er op aan het tokkelen ben (dat is ooit anders geweest), ik laat het water niet stromen als ik mijn tanden aan het poetsen ben, en ik rijd met een auto die zoals al eerder vermeld toekomt met 5.5 liter per 100km. En ik probeer dan nog zo zuinig mogelijk te rijden door niet te hard op te trekken, en al zéker niet met een koude motor, want dan kan je je verbruik maal vier doen. En ik neem de trein naar het werk, in de plaats van twee maal daags file te rijden.

Toen het smogalarm een paar maand geleden van toepassing was ben ik naar Holland geweest voor het werk, met de cruise control aan op 90 per uur, zoals voorgeschreven. Op die rit ben ik vele malen ingehaald geweest, maar geen énkele keer door een ‘normale auto’. Wel veel door camionetten van bouwbedrijven en door 4×4 karren van Duitse en Japanse luxemerken. En dan vraagt men zich af waar vooroordelen vandaan komen.

Geef een reactie

