OSALT

Ik heb een hele serie programma’s waarzonder ik niet kan computeren. In tegenstelling tot vroeger gebruik ik nu echter helemaal geen “crackware” meer. Niet omdat ik dat persé niet meer wil, gewoon omdat ik geen nood heb aan betaalde software voor wat ik tegenwoordig met mijn computer doe. Ik vind voor alles wel een free alternative, bijvoorbeeld via http://www.osalt.com. Bovenaan de lijstjes staan betalende tools, onderaan een hoop gratis alternatieven.

Print screens maken doe ik met Snippy, een programmaatje dat je zelfs niet moet installeren. Gewoon de exe starten en that’s it. Er is zelfs geen interface, gewoon een icoontje in je systray. Klikken, selecteren en hetgeen je geselecteerd hebt op je scherm wordt op het clipboard gegooid, en kan je ergens anders in CTRL-Veëen. Voor hen die wat meer willen doen is er ook een open alternatief voor Snag-It: MWSnap.

Als alternatief voor ACDSee gebruik ik IrFanView. Dat speelt tegenwoordig zelfs film en muziek af. Voor internetradio: één adres: Screamer. Inclusief voorgeprogrammeerde lijsten van internetradio’s per land of per categorie. Om films te verkleinen naar het juiste formaat voor op de Creative mp3 speler: Mediacoder.

Voor de grote kuis: Regcleaner. Ik had daarnet last van Uniblue Speedupmypc (vuiligheid!), en ik wou dat ding ‘ontinstalleren’, maar dat was buiten de waard gerekend: geen link in add/remove programs, geen shortcut naar een uninstall programmaatje, niets. Geen zorgen: Regcleaner open gedaan, ‘installed software’ tab bekeken, de vuiligheid aangevinkt en ‘remove’ geselecteerd. Opgeruimd staat netjes.

En dan nog een serie tooltjes van Sysinternals natuurlijk. Process Explorer kicks Windows Task Manager’s ass, any time.

Om muziek op de iPod te gooien: good old Winamp! Geen iTunes op mijn computer, no siree!

One response to “OSALT

  • Vuilaards! «

    […] spyware? Ik had een tijdje terug last van een nooit eerder gezien stuk software dat zich op mijn pc genesteld had. Ik was ervan overtuigd dat ik het onding professioneel verwijderd had, met regcleaner alle […]

Geef een reactie

