Hoendaah

Sinds ik gehoord heb dat er 25 big ones te verdienen valt met vriendelijk te zijn tegen de mensen zeg ik tegen iedereen die ik voorbij loop goeiendag. Vooral tegen meetjes en peetjes die er onschuldig uitzien, want je weet maar nooit. En dan kijk ik eens om of die mens mij niet gaat terugroepen en zeggen: ‘Gefeliciteerd! U heeft net 25 big ones gewonnen vanwege uw uitermate sympathiek gedrag!’

Tot nog toe heeft er mij nog niemand teruggeroepen om me een vette cheque te overhandigen. En ik heb deze week alweer niets gewonnen met de win for life. Of net wel, ik heb 0 euro per maand gewonnen, for life. Yeah!

Mensen in dit land zijn verzuurd. Dat weten we allemaal wel. Als je hier goeiendag zegt tegen je buurvrouw loopt ze angstig weg, haar huis binnen en hoor je alleen nog het geluid van drie sloten en zo een kettingske om de deur toch nog te kunnen tegenhouden als ze niet op slot is (hoe heet dat ding eigenlijk?) en er zou toch eens een verdacht individu aanbellen.

Toen ik een paar jaar geleden in Ierland was heb ik op een week tijd de gewoonte aangekweekt van “hello” te zeggen tegen alles en iedereen. Iedereen doet dat daar, dus is het de normaalste zaak van de wereld dat je ook onbekenden begroet. Je wordt ook gewoon aangesproken van zo gauw je een poot buiten zet. Toen ik terug in België kwam moest ik echt afkicken, ik bleef de eerste dagen gewoon iedereen een opperste beste dag wensen, maar toen de zoveelste rare blik kwam ben ik er maar mee gestopt, kwestie van niet meer ‘diene raren van hiernevest’ te zijn. En in Ierland is het weer al even miezerig als hier, dus die uitleg van ‘in België zijn de mensen verzuurd omdat het weer hier zo grijs is’ kan niet kloppen. Mijn grootouders woonden in het landelijke Munkzwalm, en ik herinner me van toen ik 5 was of zo dat mijn pépé tegen iedereen ‘hoendaah’ zei, en dat hij ook een ‘hoendaah’ terug kreeg. Zouden ze dat op het platteland nog doen, zo vriendelijk zijn tegen de medemens?

In Olland kan je ook geen winkel binnenkomen of je wordt uitbundig begroet, al heeft dat natuurlijk meer commerciële redenen. Maar het maakt je hoedanook goedgezind, zelfs al weet je dat ze alleen maar hun marchandieze willen slijten. In België wordt je in zeer veel winkels buitengekeken door de winkelmevrouwen, die doorgaans betere dingen te doen hebben dan je ter hulp staan. Nagels lakken en al. Of de flair lezen.

Geef een reactie

