War chicken

Ik zat gisteren in Olland voor het werk. Ik heb daar een nieuw woordje geleerd: ‘calamiteitendoorsteek’. Wabliefteru? Wel, calamiteitendoorsteek. Dat is de naam die ze gegeven hebben aan een doorgangetje dat zich bevindt op de snelweg tussen de ene rijrichting en de andere, iets dat ik in België eigenlijk nog nooit gezien heb. Prachtig woord, toch?

Ik heb de indruk dat de Nederlanders zich in tegenstelling tot ons ‘en masse’ aan het afzetten zijn tegen Engelse leenwoorden. Zo spreken ze constant over een ‘uitwijkscenario’ wanneer ze een disaster recovery scenario bedoelen. Logisch eigenlijk, maar waarom voelt het toch zo raar aan? Ik krijg het niet over mijn lippen. Een beetje zoals karnemelk dus, maar dan omgekeerd. Klemenrak? Hu?

Terug over die taal: als de Nederlanders beginnen zoals de Fransen, en consequent alle leenwoorden beginnen te vertalen, dan gaan we nog lachen. De Suidafrikaanders doen dat ook, en geef toe: prachtige taal, toch? Nieuw Zuidafrikaans woordje van de dag: oorlogskip. “War chicken” in het Engels. Neen, eigenlijk is dit het Zuidafrikaanse woord voor oorlogsschip. Seriously, worth a read!

Het verkeer in Nederland is, zo heb ik besloten na maandenlang empirisch onderzoek, onvoorspelbaar. Als je er absoluut om negen uur in the AM moet zijn, en je vertrekt dus thuis in de Vlonders om half zes of zo, voor een rit van iets meer dan 200 km, dan ben je gegarandeerd te laat. Als je daarentegen nergens écht dringend moet zijn, dan is er gegarandeerd weinig of geen file. Conclusie: geen meetings plannen om negen uur ’s ochtends, dan is er geen file. How’s that for scientific research?

By the way: ik heb een tijdje de sillyness down getuned omdat een blog iets openbaar is en er mensen langskomen die mij niet kennen en dat ge dan toch moet zien dat alles proper ligt en zo want wat moeten die mensen anders niet peizen, maar nu heb ik besloten dat sillyness weer acceptabel is want het is mijn blog, nem. Dus bij deze: I’m turning on the silly!

Geef een reactie

