TV

TV via internet begint eindelijk op iets te trekken. Ik ben nooit een fan geweest van Youtube en Garagetv en wat heb je daar nog allemaal, ik vond er niets aan om op een klein schermpje te kijken naar filmpjes die ik niet eens wou zien en die dan nog in slechte kwaliteit opgenomen waren, of tenminste zo online gezet. Past ep, ik vind Youtube and the likes een bijzonder goeie uitvinding om dingen eens terug te zien, om zeldzame films te bekijken, om clipjes te zien die je altijd al eens had willen zien, maar ik gebruik het gewoon zelf niet zo graag. Ik vind niet dat Youtube als ‘internet-televisie’ gelabeled kan worden. Voor music videos dan? Het doel van een videoclip bij een liedje ontgaat me ook een beetje. Ik luister heel graag en heel vaak naar muziek, maar ik kijk niet naar muziek. Als Jim of MTV al eens aan staat bij ons thuis dan is het op de achtergrond terwijl ik de afwas aan het doen ben of zo. Ik kan mezelf ook moeilijk overtuigen om iets nieuws te gaan gebruiken als: de kwaliteit die geboden wordt < de noodzaak om het aangebodene te gebruiken, of als tijd nodig om ermee te werken > de hoeveelheid fun die eraan is verbonden.

Maar gisteren! De revelaatsie! In bed, op de laptop, real-time tv gekeken via Zattoo! Je kan wel alleen VT4 en VijfTV ‘pakken’, maar het werkt bijzonder goed. Zeer goeie beeldkwaliteit, niet perfect fullscreen te krijgen maar het stoort helemaal niet, geen last van lagging, niets! Als ze nu beginnen met alle (deftige) kanalen via Zattoo beschikbaar te stellen, en ook BBC als het effe kan, dan zou je eigenlijk de kabel kunnen laten afsluiten, niet? En wat is dan eigenlijk nog de meerwaarde van de digitale tv die door een of andere monopolist aangeboden wordt? Mensen zonder kabel/tv, maar mét een internetabonnement kunnen nu ook de aankoop van een tv uit- of afstellen!

Ik heb me ooit geregistreerd voor Joost, maar ze hebben me niet zover gekregen om het effectief te gaan gebruiken. Zattoo daarentegen might come in handy. En zo heb ik eens een stukje van FC Nerds gezien. Ik had er al over gelezen in den Humo, en ik had me verwacht aan een lading computernerds met t-shirts aan met opschriften als ‘I’m blogging this’ (mensen dràgen dat dus he) en ‘Get the power of Perl’, maar neen, het gaat over brave jongens die er dan misschien wel uitzien als computernerds, maar eigenlijk nog geen computer van dichtbij gezien hebben. Brave gasten ze, daar niet van. Maar toch: alwéér uitlachtelevisie. En iemand zou die mannen tegen zichzelf moeten beschermen.

One response to “TV

Geef een reactie

