Stand up

Ik ben er gisteren voor het eerst in geslaagd op te staan uit mijn rolstoeleke, maar dan zonder hulp en zonder iets om me aan recht te trekken! Ik heb om dat te vieren een paar pinten gedronken, waarna het als bij wonder niet meer lukte om te gaan staan. Gelukkig heb je geen rijbewijs nodig om met de rolstoel te rijden..

Het verschil tussen je benen helemaal niet kunnen gebruiken en er kunnen op steunen is immens. Simpele dingen zijn onoverkomelijk als je lamme benen hebt, maar worden haalbaar als je toch een beetje kan steunen. In en uit een auto stappen, in bed klauteren, het toilet… U, als gezonde sterveling, beseft nog niet half hoe gelukkig u wel bent. Het verschil tussen steunen op je benen en een paar stapjes zetten is ook immens, je kan plots zélf in je bed klauteren, zonder assistentie. Maar het verschil tussen opstaan door je recht te trekken, en plots kunnen opstaan door gewoon op je benen te duwen, dàt is pas een overwinning. Plots heb je niets of niemand meer nodig voor de simpele dingen. Er is namelijk niet overal een gehandicaptentoilet beschikbaar, met een brede deur en ruimte voor een rolstoel, en more importantly, met van die handvatten om je aan recht te trekken en je vast te houden, en dan moet je wel kunnen opstaan en uit de voeten kunnen. Maar het betekent wél dat ik alweer wat dichter kom bij “sta op, mijn zoon, en neem uw beddeken mee”!

En nu moet ik alles op alles zetten om de weggeteerde beenspieren terug te krijgen, want daar schiet ik nog serieus te kort. Ik ga nu een kwartierke op de hometrainer zitten zie!

Geef een reactie

