Mijnheer

Een paar jaar geleden werd ik voor het eerst gedwongen de feiten onder ogen te zien: ik liep door de Veldstraat en werd aangesproken door een manneke van een jaar of tien dat me “meneer” noemde. Ik vond dat toen heel gek klinken, en vond dat die aanspreking helemaal niet bij me paste. Een paar dagen geleden was ik in het RC aan het ploeteren om met mijn rolstoel in een gehandicapten – sorry mindervaliden – toilet te geraken. Een oudere heer had dat gezien en vroeg: “Gaat het, meneer?”. En alweer voelde dat raar aan, zo een beetje als in dat reclamefilmpje uit de tijd toen ik nog lang geen meneer was: “Ze zei meneer tegen me”…

Terug naar drie zinnen eerder: gehandicapten of mindervaliden: beide woorden zijn slecht. Mindervalide zou je kunnen vertalen als ‘minderwaardig’, need I say more? Het is een beetje te vergelijken met de woorden ‘neger’ en ‘zwarte’, die zijn ook allebei no good. Maar eigenlijk denk ik dat er daar gewoon geen goeie woorden voor bestaan, want in beide gevallen klinkt het stigmatiserend. Wil iedereen uiteindelijk niet gewoon ‘mens’ zijn? Met dat hokjesgedoe ook altijd…

On a lighter note: wat bezielt iemand om met een voetbaltruitje rond te lopen van Kaka? Ik weet dat dat een redelijk goeie speler is, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt die gast zijn naam op mijn kledij te zetten. En toch loopt er hier zo een rond. Some people.

One response to “Mijnheer

  • Philippe

    Dag Reinhart,
    Met veel plezier lees ik regelmatig je vooruitgang op deze blog! Cool, ik hoop van harte dat je snel uw schup kan afkuisen.

    Groeten, Philippe & Natalie

Geef een reactie

