Foto’s

Soms zijn de foto’s die ik met mijn credit card sized Casio Exilim maak goed (en dat is een kwestie van expectation management):

foto1

foto2

Soms zijn ze redelijk (maar niet goed genoeg), en soms zijn ze ronduit slecht. Jammer toch, okee, je mag niet te veel verwachten van zo een klein ding, maar een Sony Cybershot of een Ixus doet het zoveel beter. Die Casio bakt er niets van als de belichting niet perfekt zit, of als hij een heel klein beetje beweegt, of als het onderwerp een heel klein beetje beweegt. Ik heb gigantisch veel mislukte foto’s, terwijl ik met mijn ouwe Cybershot bijna uitsluitend (technisch dan toch) geslaagde foto’s had.

Met die Casio kan je ook niks instellen, het is volautomatisch of niks en dat is jammer. Sluitertijd instellen? Njet. Witbalans? Automatisch. ISO-waarde? Surely, you must be kidding (Shirley? Stop calling me Shirley) (wie weet uit welke film dat komt wint een beenhesp).

De enige vrijheid die je van Casio krijgt is dat je mag kiezen uit een voorgeprogrammeerd profiel, waarmee dan alle instellingen aangepast worden die je volgens Casio nodig hebt om een candlelight dinner op de gevoelige plaat vast te leggen, of een berglandschap, of een fontein, of nog iets anders. Fotograferen for dummies dus. Maar als ze de pretentie hebben het beter te kunnen, dan had het wel in orde moeten zijn. Mijne volgende zal weer een Cybershotje zijn, vermoed ik.

2 responses to “Foto’s

Geef een reactie

