De eerste sneeuw

Ik zit klaar, visakaart in de aanslag, om een digitale aankoop te doen. Ik heb in het lijstje van de beste Vlaamse muziek aller tijden twee nummers van Jan De Wilde zien staan, en ik vond die vroeger allebei zo mooi dat ik ze meteen wou downloaden. Dus ik braafjes naar http://www.jan-de-wilde.com. Daar staat er een link “download”, die eigenlijk beter “buy now” zou heten, en die doorlinkt naar EMI music (7digital). Terwijl ik daar was dacht ik, waarom niet meteen de hele cd kopen? Okee, visa gegevens ingeklopt, wachten op bevestigingsmailtje en downloaden maar!

Lang geleden dat ik nog eens zo enthousiast geweest was over een liedje, en ik keek er al naar uit om “De fanfare van honger en dorst” en “De eerste sneeuw” nog eens te horen. € 9,99 voor de hele cd, het is een koopje. Bon, op naar “mijn downloads” op de site. Leeg. Weird. Opnieuw!

Naam, kaartnummer, validation code, vervaldatum visa … en startdatum. Hang on. Startdatum van wàt dan? Er wordt ook een uitgiftenummer gevraagd. What the deuce? Ah, “Niet van toepassing in NL”, staat er bij. Heh? Frustration levels rising. Weer niets. That does it! Dan maar een klaagmailtje naar info@ gestuurd, waarop ik al snel reactie kreeg. Ik was ‘al’ de tweede die daarover kloeg. Dan vraag ik me wel af hoeveel mensen er niet over klagen omdat ze het mailadres niet vonden of omdat ze gewoon thuis altijd geleerd hebben dat het niet ok is om te klagen, en vooral hoeveel klandizie Jan De Wilde op die manier al mislopen heeft.

Erg, de muziekbusiness doet niets anders dan klagen omdat ze hun verkoop zien dalen door het big bad web, en dan wil ik eens een mp3-cd kopen en stuit ik op dit staaltje van gebruiksvriendelijkheid. Dan heeft Apple het wel beter begrepen…

Geef een reactie

