Burfday

Beste Facebook vrienden, mijn verjaardag is 24 april. Zet die datum gerust in je agenda. Ik zal namelijk niet antwoorden op de tientallen ‘birthday requests’ die ik via Facebook krijg, noch wens ik lid te worden van jullie gang, en ik ben al helemaal niet geïnteresseerd in Belgische of andere bieren. Sla mij gerust over voor de volgende movie quiz, xxx positions requests, gooien met bv’s requests, christmas ornament requests en friends forever requests.

Ik wens niet onbeleefd te zijn, I just really honestly could not be arsed. Dat hele Facebook-viral gedrag lijkt me te veel op de next gen powerpoint of txt e-mail die vraagt naar je hele adresboek geforward te worden or you will rot in hell for all eternity. Of kleine Kimberly of Jeffreyken, die al zeven jaar aan de ergste vormen van kanker leiden, zullen géén dollar per verzonden e-mail ontvangen van Bill Gates, en dat door jouw schuld en de jouwe alleen. Bill stond nochtans al klaar met zijn portefoelde in zijn hand.

In mijn jaren als antivirus consultant moest ik keer op keer uitleggen dat de hardnekkigste virussen niét de I love you’s of de slammers waren, neen, de ergste gevallen waren de social engineering-virussen, waarbij de zwakste schakel misbruikt werd: in casu de mens. En in die zin was het I love you virus dus wel een hardnekkigaard: wie zou er niet klikken op een documentje dat belooft een geheime aanbidder kenbaar te maken? En wie zou er niet klikken op een linkje dat belooft dat je een dure auto/100.000 dollar/een beenhesp kan winnen?

Neen, ik vind Facebook wel geestig, maar ik krijg de seskes van al die spelletjes en applets errond, en de beste feature aan heel Facebook is de ‘ignore all’ knop. That being said: blijft mij vooral friend requests sturen!

Geef een reactie

