Tandarts

Na mijn operatie heb ik drie weken gigantische doses cortisone ingebaxterd gekregen. Men wist me te vertellen dat cortisone een medicament van de duivel is: het is soms echt wel nodig, maar het is zoals schieten naar een mug met gebruikmaking van een AK-47: in de blast die je lichaam ontvangt, wordt er vanalles geraakt, en soms ook wel hetgene wat geraakt moest worden. Ik had een zwelling op mijn ruggenmerg, dus hebben ze me drie weken aan een stuk baxters van 100 mg cortisone ingelepeld, terwijl pillen van 4 mg voor normale mensen al gigantische doses zijn.

Wat ook afziet van cortisone, zijn tanden. Ik heb een kleine maand aan een stuk, wel, beperkte tandhygiëne genoten aangezien ik op apegapen lag met al die druuuhs in mijn lijf. Vandaag had ik een afspraak met de beul die ik soms ook wel tandarts pleeg te noemen. Ik daarheen, den daver op mijn lijf, of wat had je gedacht. Na een half uur uiterst grondige inspectie van mijn bijters: het verdict. Geen enkel gaatje! Kom maar eens terug in juni! Ha! In your face, cortisone!

Blijkbaar is cortisone alleen (zéér) slecht voor de tanden wanneer het met een puffertje toegediend wordt, en dus rechtstreeks neerslaat op de tanden. Dat weten we dan ook alweer.

Geef een reactie

