Warmte

Na jaren in vochtige appartementen in Gent gewoond te hebben, wonen wij nu eindelijk in een ‘echt’ huis. Geen uitloper van de studententijd meer, geen vochtige muren meer, geen schimmel op mijn schoenen meer, geen roest in de kleerkast meer, you name it, ik heb het niet meer. Een hele verademing is dat.

We hebben eindelijk een warm huis, met centrale verwarming (joepie) op mazout (ai). Een maand of twee geleden rap rap de tank laten vullen want overmorgen slaat hij op. Snel 1200 euro stookolie gekocht, om dan twee weken later tot de ontdekking te komen dat hij nog maar twee derden kost, en dat dezelfde hoeveelheid van het spul me nu nog maar 800 euro zou gekost hebben. Dat is “spijtig geld”, dat ik nu op onnoemelijk veel andere en betere manieren zou kunnen spenderen, what with my not working en zo.

Mààr! Mijn dag is goed, want:

kachel

Ons stoofke brandt! Ik ben geen held in het omsteken van kamp- en andere vuren, en ook al kende ik de theorie wel (hout stapelen zo dat er voldoende lucht bij kan, dunne stokjes onderaan omdat die sneller branden, aanmaakblokjes gebruiken om de boel op temperatuur te brengen, enz), het was me nog niet gelukt om de kachel langer dan tien minuten te laten branden. Ik ben niet bij de chiro geweest, neen. Tegen dan waren de aanmaakblokjes en karton of krantenpapier opgebrand, en was het gedaan met de pret. Het kacheltje werd zelfs niet warm op die tijd. Maar nu! Nu is het hier lekker warm.

kachel-2

Die twee ventilatordingen onderaan schieten in werking als de kachel warm genoeg is, en blazen de warmte naar binnen. Fancy!

Geef een reactie

