Telspel

Vroeger, toen ik nog klein was, deden wij telspelletjes in de auto, onderweg naar oma en opa. Eén van onze favoriete telobjecten waren kerstbomen. Toen een van ons er als eerste een kon spotten weerklonk er stellig een kreet van jolijt.

Ik herinner me nog onze kinderlijke vreugde, telkens we een prachtig versierde kerstboom in iemands tuin zagen staan. Nu we weer op den buiten wonen, waar voortuintjes nog bestaan, zie ik terug ‘buitenkerstbomen’, en ik vind het wel leuk, de kerstsfeer op die manier te ondergaan. Of ik zelf zal overgaan tot het inhuldigen van een kerstobject naar keuze voor onze deur valt zeer te betwijfelen. Want kerstbomen zijn niet de enige kerstfrivoliteiten meer, neen, tegenwoordig zijn de lichtslangen in de vorm van rudolfs, staartsterren, arren, ja zelfs sparren, zeer populair.

Waar ik eigenlijk toe wou komen is dat ik de teloorgang van de veelkleurige, ouderwetse kerstversiering betreur. Waarom moet kerstversiering wit, of erger nog, blauw zijn? Dat is toch kil en ongezellig? Misschien hang ik toch wel iets van versiering op, als ik nog ergens zo een goeie ouderwetse lichtjesketting vind.

2 responses to “Telspel

Geef een reactie

