Nekoperatie

Voor iedereen die het graag zou weten, en vooral voor iedereen die via google op mijn blog terechtgekomen is met de zoektermen “nekhernia”, “spasmen” of “verlamming” en hier waarschijnlijk nog terecht zal komen: mocht ik kunnen herbeginnen, zou ik dezelfde operatie opnieuw ondergaan, wetende wat ik nu weet?

Ik zal het nog sterker stellen: wetende wat ik nù weet, zou ik de operatie zéker opnieuw ondergaan. Maar nu weet ik dat ik helemaal geen toekomst had gehad, zonder die operatie. Had ik geluisterd naar opinie 1, 2 en 4, dan zat ik binnen afzienbare tijd permanent in een rolstoel. Dus voor de mensen die een nekhernia hebben en net als ik vele slapeloze nachten hebben of gehad hebben over de noodzaak van een operatie: beslis eerst of je verder kan zonder operatie. Heb je wat (verdraagbare) pijn doordat de hernia (bulging) tegen een zenuw drukt, laat je dan zeker niet opereren. Kan je echter ’s nachts niet slapen van de pijn, lijdt je werk en/of je relatie eronder, en denk je dat je zo niet verder kan: ga dan maar eens langs bij een chirurg.

“Ken jij een goeie chirurg?” vraagt men me ook soms. Goh, wat is dat, een goeie chirurg? Iemand die je opereert en beter maakt lijkt me te klasseren onder de noemer “goeie chirurg”. Iemand die alle dagen met succes mensen opereert maar jou toevallig niet beter kan maken, is dat een slechte chirurg? Misschien wel, maar waarschijnlijk niet. Ik verwijt mijn chirurg niets. Wat ik wel kan vertellen is dat een optimistische dokter, die de zaak positief benadert, al de helft van de genezing kan betekenen. En een goeie nazorg is ook belangrijk. Een chirurg die je opereert en je dan aan je lot overlaat is ook maar niks. Liever een die je post-operatief regelmatig bezoekt op de ziekenhuiskamer, en die eventuele vragen beantwoordt.

Dit gezegd zijnde, ben ik heel blij dat 2008 er bijna op zit, en dat ik in 2009 kan herbeginnen from scratch. Mijn voornemens voor het nieuwe jaar:

  • minder zagen op mijn blog (en in’t echt)
  • vermageren – moet dringend een fiets en een hometrainer aanschaffen, seen as dat de enige sport is die ik nog ga kunnen doen
  • asap weer gaan werken, zodat ik den draad weer kan oppikken waar ik hem kwijtgeraakt ben, op een zonnige dag in mei
One response to “Nekoperatie

Geef een reactie

