Soepke

Toen ik nog thuis woonde ging ik er van uit dat ik nooit zou kunnen koken. Een ei of aardappelen koken, dat vond ik al iets wonderbaarlijks. Laat staan de meer complexe dingen, zoals vlees bakken of groenten bereiden, hoe kon ik dat ooit leren? Al die regels, dat kon toch niemand onthouden? Zoveel minuten koken voor een zacht ei, zoveel voor een hardgekookt ei, zoveel minuten voor de petatjes…  Who am I, Einstein?

Vele, vele jaren en nog meer restaurantbezoeken later heb ik het allemaal wel redelijk door. En geen regeltjes voor mij, geen kookboeken, neen, too much hassle. Het is zoals met een nieuw programma voor de pc, of zoals met een nieuw keukentoestel, de handleiding is er teveel aan. Neen, het moet allemaal kunnen ‘op het gevoel’. Ik ben nog steeds geen superchef, maar ik heb nog nooit iets laten aanbakken of overkoken.

Wat ik tegenwoordig graag doe is soep maken. Tomatensoep, wortelsoep, broccolisoep, you name it. Gisteren was wittekoolsoep aan de beurt. Ik had nog nooit wittekool klaargemaakt, maar ik wou soep maken en de kool lag in mijn zicht toen ik de Match binnenkwam. Als ik soep kan maken van broccoli, zo dacht ik, dan kan ik ook soep maken van kool.

Aan de slag, dus! De halve kool klein gesneden (verbazend hoeveel kool je hebt met zo een krop), in de kom gedaan, water erbij tot de kool net ondergedompeld was, en laten koken. Wittekool moet echt gigantisch lang koken, heb ik geleerd, dus heb je alle tijd om nog wat andere dingen te doen. Het voordeel is dat het niet uitmaakt of je het spul een minuutje te lang (of niet lang genoeg) laat koken, gewoon proeven en als het “ongeveer” bijtgaar is heeft het lang genoeg op het vuur gestaan. Véél zout toevoegen, want kool smaakt naar niks. Zwarte peper toevoegen – dat is trouwens de enige peper die ik gebruik, zwarte peper is veel lekkerder dan grijze of zo. Een bouillonblokje erbij gegooid. Een ajuin fijn gesneden en erbij gegooid. Basilicum. En dan nog wat tomatenpassata. En dan kwam de hamvraag: zou ik dat nu ook mixen, zoals mijn andere soepkes? Nee dus, gewoon zo opdienen.

En het was lekker! Voor mij moet soep lekker zijn, niet zomaar wat vulling voor je aan het eten begint. Wat pijnboompitten erbij, smeerkaas of gruyere, soms mayonaise (lekker bij koolsoep), kroetjes, enz. Ideaal voor bij dit winterse weer!

Geef een reactie

