Backing up

Zo, mijn foto-archief is nog eens gebackupped/gebacked up/upgebackt. Mijn pc wordt namelijk zeven, dit jaar, en ik zou het nogal jammer vinden al mijn foto’s van al die jaren kwijt te raken. Digitale camera’s zijn met stip de uitvinding van de eeuw, maar waar blijf je op de duur met al die foto’s he? Ik heb er intussen al 13.585, en ook al zijn ze niet allemaal even onmisbaar, toch denk ik dat ik ongeveer een derde (and growing) voor de rest van mijn dagen wil bijhouden. Ik heb een externe hard disk waar ik die foto’s regelmatig naartoe kopieer, maar ik maak me geen zorgen zolang mijn pc blijft werken. De hard disk wordt echter ook ouder, en is ook al de vier voorbij. De koeling begint wat raar te klinken, maar het ding blijft wel werken. In mijn ergste nachtmerries gebeurt het wel dat de pc en de schijf het gelijktijdig begevenn en dàt zou mijn beste dag niet zijn. Maar ja, je kan moeilijk blijven hardware bij kopen. Toch?

One response to “Backing up

  • Het Radiofonisch Instituut

    Natuurlijk kun je nog extra zekerheden inbouwen. Heb ik ook gedaan. Foto’s op dvd gezet en in een ander huis gelegd, alle foto’s ook een thuisserver. En Flickr is opok een extra zekerheid natuurlijk. Al is 13.000 prentjes downloaden wel een monnikenwerk natuurlijk.

Geef een reactie

