Transport

Gisterenvoormiddag lag alles hier wit, er was een soort sneeuwstorm gaande in Brussel, en er viel heel de dag door een soort van half bevroren substantie uit de lucht. ’s Namiddags was het gelukkig alweer ontdooid. Ik dacht al dat we weer vertrokken waren voor een weekje sneeuwpret. Vanochtend steek ik mijn kop buiten en wat zie ik: er valt weer sneeuw uit de lucht! Na deze winter denk ik anders over de opwarming van de aarde, maar dat het klimaat verandert, dat kunnen wij als niet-wetenschappers toch ook niet meer ontkennen. Dit soort winter had ik niet meer meegemaakt sinds mijn kleuterjaren. Ik dacht eigenlijk dat we het niet meer zouden meemaken, maar kijk. Vorig jaar was een zeer zachte winter – en de politiek pakt er direkt mee uit dat we allemaal zeker € 400 bespaard hebben op verwarming: alsof zij er voor gezorgd hebben dat het niet zo koud was! Come to think of it, dat hébben ze ook, gedeeltelijk. Dit jaar hebben we weer zoveel of zelfs meer bespaard omdat de stookolie zo goedkoop geworden is. Jàha, maar IK heb 1500 liter gekocht twee weken VOOR de Grote Prijsdaling. En dan nog, die stelling is toch wel heel erg krom, want mensen die op aardgas of elektriciteit verwarmen worden gediscrimineerd. Of mensen die niet lang genoeg gewacht hebben om hun voorraad aan te vullen.

Dat van dat klimaat: het is jammer dat het zo omgekeerd evenredig is met de economie… Hoe duurder de benzine wordt, hoe slechter voor de mens maar hoe beter voor het klimaat: dan pas gaan de mensen eerst eens nadenken alvorens ze hun ‘nafbak’ vullen. Als de benzine écht duur wordt, zoals zes maanden geleden, dan pas gaan meer mensen de trein nemen om naar hun werk te gaan. Anders staan ze nog liever twee uur in de file. De frustratie nemen ze er wel bij. Maar als de benzine duurder wordt, worden we weer geconfronteerd met een andere economische realiteit: de stelling van de NMBS. De tijden zijn veranderd, ze laten geen lege trein meer over en weer rijden, wat natuurlijk een goeie beslissing is. Maar in deze wereld waarin alles efficiënter en goedkoper moet, gaan ze wel heel erg ver: elke zitplaats is namelijk geld waard, en in die redenering verliezen ze geld als er lege plaatsen zijn. Dus moeten ze de bezetting optimaliseren: zorgen dat er zo weinig mogelijk lege plaatsen zijn. Dus: volle treinen! Dat is allemaal goed en wel, maar als de benzine duurder wordt, en er nemen meer mensen de trein, dan hebben ze een probleem: geen vrije plaatsen meer. Als ze genoeg klachten krijgen zullen ze misschien proberen het probleem op te lossen en een wagon meer inzetten, maar als dan de benzine plots weer goedkoper wordt hebben ze weer ‘overcapaciteit’, en dat kost geld. Dus wachten ze liever tot ze zeker weten dat het teveel aan volk geen tijdelijk verschijnsel is alvorens in te grijpen. Het is namelijk voordeliger voor de NMBS als de passagiers zich gewoon wat meer verspreiden over verschillende treinen. En dat is een oplossing die voor alle transportproblemen van toepassing is: zowel voor de volle treinen als voor de volle snelwegen. Vroeger werkte ik de ene keer van tien tot half zeven, de andere keer van half twaalf tot acht, en ook al werkte ik aan de andere kant van Brussel, toch had ik niet echt last van het verkeer. Het was toen ook wel druk, maar wanneer is het nog eens kalm op de E40? Ik moest van Gent naar de andere kant van Brussel, en als je dat om zeven uur ’s ochtends doet ben je meer dan twee uur onderweg, maar als je diezelfde rit maakt om tien uur duurt ze nog maar een uur of zo.

Daarom: people, spread out! En aan de werkgevers: flexibele werkuren voor iedereen! En aan de politiekers: subsidies voor mensen die met de moto naar het werk gaan! En een eigen motovak op de snelwegen! (de pechstrook is goed genoeg) Motards worden nog altijd behandeld als ambetanterikken op de snelweg, terwijl autorijders hun dankbaar zouden moeten zijn: als alle motorijders met de auto zouden gaan, dan was de file nog langer! Dus chauffeurs: als jullie een motorfiets zien komen in je achteruitkijkspiegel: laat die mens passeren ipv hem af te blokken. Met een ‘ik niet, gij ook niet’ mentaliteit gaan we er alleen maar op achteruit.

Geef een reactie

