Econoshock

Ik ben gisteren naar een toespraak geweest over de economische crisis. Spreker was Geert Noels, een van de mannen van Petercam. Hij heeft één en ander toegelicht over het hoe en het waarom van de crisis en de rol die de banken erin gespeeld hebben. Hij heeft er ook een boek over geschreven: ‘Econoshock’. Het is crisis, maar zijn boek is wel gepubliceerd, dus er gebeurt toch nog iéts op de markt.

Bedenking: kopen veel mensen een boek over de crisis, waar we nu allemaal in zitten, en waarvan ongeveer iedereen toch al zou moeten weten wat hij er moet van weten? En dan nog in een situatie van ‘we zitten erin en we konden het niet voorzien en we kunnen er ook niets aan doen om alles weer beter te maken’. Soit, ik heb het boek meegekregen en ik zal het zeker lezen.

Anyway, het was best interessant om het allemaal eens op een rijtje voorgeschoteld te krijgen, de facts en figures van de crisis en zo. Wat er eigenlijk gebeurd is, waar de banken in de fout zijn gegaan (36 euro uitlenen per euro die ze zelf hadden, bv), waarom hebzucht een gigantisch probleem is in een vrije markteconomie (ratings van financiële produkten laten toekennen door privébedrijven, die hun witte en zwarte boterham verdienen door (goeie) ratings te geven en zo, verder uitleg over hedge funds, cdo’s, en nog veel moeilijke woorden), maar de uiteindelijke teneur van de avond was: we zijn er nog niet door, er komt nog veel meirde in onze richting.

De oplossing voor de crisis zou kunnen zijn dat we met zijn allen terug meer gaan consumeren, kopen, kopen, kopén! De economie kan nooit volledig tot stilstand komen aangezien we allemaal moeten eten en drinken. We blijven dus een aantal basisprodukten kopen, maar al wat luxe is en dus misbaar, dat stellen we uit of zelfs af, waardoor de markt heel erg vertraagt of zelfs bijna tot stilstand komt. De overheid kan een poging doen om de boel weer aan te zwengelen, door bv een schrootpremie te geven of een belastingsvermindering van 250 euro, waardoor de bevolking weer iets ruimer zit om leuke dingen te kopen, maar de overheid kan het onmogelijk allemaal recht trekken. De zwakkere bedrijven zullen er vantussen moeten. Het is bijna vergelijkbaar met genetische manipulatie: de zwakkeren er uit en wat overblijft zijn de oppermachtigen.

Anyways: de gewone man heeft de crisis niet veroorzaakt, maar door de knip op de portemonnee te houden lossen we niets op, integendeel. Het wordt alleen maar erger want doordat we minder kopen hebben de fabrieken minder werk en verliezen onze medemensen in het slechtste geval hun job. Dus: we moeten allemaal terug naar de winkel lopen om spullen te kopen. Ik heb alvast het goede voorbeeld gegeven door een hard disc recorder en surround systeem te kopen! Ik wil ook al jaren een flatscreen tv kopen maar heb het nog altijd niet gedaan. Als je door de straten loopt en bij de buren binnen kijkt (onbeleefd maar wel leuk, interieurs kijken), dan lijkt het alsof iedereen zo’n plasma of lcd monster aan zijn muur hangen heeft. Ik heb nog steeds mijn goeie ouwe beeldbuis, en dat ding blijft perfekt werken, dus waarom kosten doen, right? Met de hele digibox/-corder rage ben ik ook niet mee, waarom moet ik digitale tv hebben als ik op een ouderwetse tv kijk? Maar nu stond er dus een hard disc recorder in de aanbieding, en heb ik me toch laten verleiden. En kijk: ik kan nu ook live-tv op pauze zetten! En fiems opnemen! En op dvd branden! En ik heb al mijn halve muziekcollectie op het ding gezet. En er zit ook een radio in, dus ik heb mijn oude stereo naar de zolder verhuisd. Moest wel, want onze nieuwe eetplaats is geleverd en er was geen plaats meer voor dat ding. That’s right! We hebben een nieuwe eetplaats ook! How’s that for crisisbestrijding! Enfin, dat van die eetplaats was ook een long overdue aankoop hoor, ik heb dat namelijk nog nooit gehad, zoiets. Maar nu kunnen we eindelijk eens iemand uitnodigen en hoeft men dan niet op de grond te gaan zitten. En wat die tv betreft: de crisis is misschien een goed excuus om een Panasonic Viera van 94cm doorsnee aan te schaffen…

Voilà, dat was mijn bijdrage aan de aanzwengeling van de economie. Het moet niet allemaal van Barack zijne kant komen.

Geef een reactie

