Trap

Zes maand wonen we al  in onze nieuwe woning. Er is al heel wat veranderd, maar er moeten nog veel dingen gebeuren ook. Eén van de eerder dringende zaken is het plaatsen van een leuning aan de trap. Het huis staat er al 35 jaar, en de vorige eigenaar is om één of andere reden nooit op het idee gekomen om een leuning te monteren. Ik ben altijd uitermate voorzichtig als ik de trap op en af ga, want ik ben natuurlijk wel degene die het meest vatbaar is voor valpartijen en de ergst denkbare gevolgen daarvan. Maar het lukt wel.

Tot eergisteren gebeurde wat er al een tijd zat aan te komen: ik zat rustig in de sofa, minding my own bee’s wax, tot ik plots een onheilspellend geluid hoorde: toenk-bonk-baf-toenk-boink. En toen plots een heel zacht stemmetje: “auw”. Vrouwke wou de treden van de trap tellen met gebruikmaking van haar ribben, of omgekeerd, haar ribben tellen met de trap. Gevolg: blutsen en builen op rug, armen en benen. En dan de uitleg: “ik was naar voor aan het vallen maar gelukkig kon ik me al vliegend nog omdraaien zodat ik op mijn rug gevallen ben in plaats van op mijn hoofd”.

Ik hoor dat niet zo graag: “op mijn rug gevallen”. Ik ben natuurlijk geconditioneerd om altijd het ergste te denken. Ik weet ook wel dat je niet meteen je rug breekt als je zijdelings op je ribbenkast valt, en ik weet ook wel dat een wervel heel veel kan verdragen, maar ik heb het intussen zo vaak gezien dat een verkeerde val diezelfde wervels ook kan doen barsten of verbrijzelen. Maar bon, het was allemaal zo erg nog niet. Maar die trapleuning, die schuift omhoog op de prioriteitenlijst. Dat, of een matras onderaan de trap. Of nog beter: een glijbaan! Of zo een buis gelijk ze bij de brandweer gebruiken, dàt zou nog eens iets zijn.

One response to “Trap

  • omabieke

    of zo’n heel dik touw aan de muur! Heel decoratief en geeft ruimte als je grote spullen naar boven moet sjouwen. Onze keldertrap heeft ook een leuning gekregen na een valpartij:gewoon een dikke gordijnroede tegen de muur geschroefd.

Geef een reactie

