Helaasheid

Het is officieel: full-time werken en nog iets proberen te hebben aan mijn leven valt me zwaarder dan verwacht.  Opstaan om zes uur, trein om zeven, acht uur werken, trein terug, iets eten en de pijp is uit. Als ik dan in de zetel beland is het game over voor de rest van de avond. Ik hoop ergens dat de herfstslashwintermoeheid er voor iets tussen zit. De eerste maanden van mijn reïntegratie heb ik kunnen overbruggen met wat verlof hier en daar, zodat ik de eerste vier maand of zo geen enkele complete week moest werken. Maar dat kan niet blijven duren, helaas.

Vorige week zijn we eens mid-week naar de sienema geweest, eens gaan zien of ‘De Helaasheid der Dingen’ de hele hype waard is. Mijn mening: mweh. En ook wel een beetje boaah. Het is niet écht een slechte film, maar net zoals het boek gaat hij over niéts. Verhulst had hem beter ‘De Nietsheid der Dingen’ genoemd. Of beter, gewoon ‘De Nietsheid’.  Hoe een heel land hier zo zot van kan lopen, ik zou het u niet kunnen zeggen.

We zijn naar Brussel gegaan wegens dat Gent volzet was, en dus zijn we daar naar een film gaan kijken die in het Frans ondertiteld was en in het Vlaams dialect gesproken. Begrijpe wie kan, op VT4 en consoorten ondertitelen ze zelfs de best verstaanbaren onder ons (gelijk Gerrit Callewaert en zo), wat niet noodzakelijk verkeerd is want er kijken ook doven en slechthorenden mee, maar toch. Een film die in het Meers gesproken wordt, neen, die ondertitelen ze enkel in het Frans, en niet eens in twee talen. Ik had gedacht dat ik alle locaties in de film zou herkennen omdat ik in de omgeving opgegroeid ben, maar dat viel eigenlijk wel tegen. Het dialect daarentegen was wel een blast from the past. Hilarisch ook om te horen hoe de acteurs die niet vertrouwd waren met het taaltje over hun tong struikelden. Blijkbaar had Koen De Graeve, die van dees kantn es, een poging gedaan om hun de zinnetjes aan te leren. Couleur locale, heet dat dan. Ik vermoed dat deze film geen Loftje zal doen. Records breken, it won’t.

3 responses to “Helaasheid

  • Aïda

    Blijkbaar zie ik heel veel dingen in die film die anderen niet zien, ’t moet iets met het onderbewustzijn en het verleden te maken hebben waarschijnlijk.
    Maar ik stel me dezelfde vraag, verstaat iedereen wel wat ze zeggen? Niet iedereen is vertrouwd met het dialect van Aalst en omstreken.
    (En Jabbeke, Bavegem, Idegem en Wanzele zijn inderdaad niet direct Nieuwerkerken…)

  • Rendv

    Jabbeke begot, is dat niet aan de kust of toch onderweg daarnaartoe?

    En in Nieuwerkerken zelf is er ook gefilmd, alsook in Mere. Dat zijn dan de twee locaties die ik wél herkend had…

    Die dingen die jij ziet en anderen niet, maken die de film goed of net niet?

  • Bruno

    Mens, ik ben ook kapot na het eten. Herfstslashwintermoeheid dus.

Geef een reactie

