Verkeerskunde

* Wanneer u een inhaalmanoeuvre uitvoert dient u zo snel mogelijk terug naar het baanvak waar u vandaan komt te gaan. Blijvend op het middenvak rijden op een snelweg is onnodig en werkt storend voor andere chauffeurs. Moreover: hoe meer auto’s direkt terug naar het rechtervak gaan, hoe meer ruimte vrijkomt op de andere vakken, en hoe efficiënter deze gebruikt kunnen worden. Gevolg: minder lange files.

* Mistlampen dienen gebruikt te worden bij beperkte visibiliteit door mist. Wanneer de visibiliteit terug goed wordt dienen de mistlampen uitgeschakeld te worden. Dus van Gent naar Brussel bollen met uw mistlampen aan, in de file, bij een visibiliteit van ki-lo-me-ters, dat hoeft niet en màg eigenlijk ook niet wegens verblindingsgevaar. Een mistlamp is geen wondermiddel dat de mist doet verdwijnen, het is gewoon een sterke lamp die in de achterligger zijn ogen schijnt. Hou ook rekening met anderen op de weg.

* Afstand houden is goed, wegens veilig als je plots moet remmen. Maar honderden meters vrij houden tussen jou en je voorganger, dat is gewoon idioot. Ja, het klopt dat je ginder ver toch moet remmen, en dat je je daardoor minder opgejaagd voelt, maar denk eens aan zij die achter jou komen: als iedereen zoveel ruimte vrij zou laten zou de file dertig keer langer zijn. Doe dit dus niet, of ik steek u misschien wel rechts voorbij.

* Motorfietsen zijn klein en snel. Elke motorfiets die passeert is een auto minder in de file. Doe dus niet dwaas en laat die mannen gewoon passeren. Als je er een probleem mee hebt moet je zelf ook maar een moto aanschaffen. Maar de weg blokkeren is stom en gevaarlijk. En ge verdient lappen for doing that.

* Ritsen is écht wél beter. OK, je moet er misschien iemand tussen laten die op het laatste moment voorbij komt gekropen, maar think bigger picture: twee vakken beschikbaar betekent dat je twee vakken moet gebruiken. Aan alle slimmeriken die het oneerlijk vinden dat er mensen zijn die niet aanschuiven: wees niet zo verdomd Belgisch en laat die mannen passeren, of ga zelf op het linkervak rijden tot helemaal vooraan. Ritsen: vlottere passage én een kortere file.

Use your brain, people!

Advertenties

3 responses to “Verkeerskunde

  • hoow

    [Blijvend op het middenvak rijden op een snelweg is onnodig en werkt storend voor andere chauffeurs]
    Maar constant verschuiven van vak hoeft dan ook weer niet.
    Als je iets sneller rijdt dan het rechter vak, ertussen, voorbijsteken, tussen twee auto’s, weer voorbijsteken, links, rechts, links, rechts,…
    dan heb ik toch ook iets van: “blijf dan toch op dat tweede vak rijden man ipv honderd maal te slalommen”.

  • Caramieke

    Blijvend op het middenvak rijden is zeer irritant, maar blijvend op het middenvak rijden en op dezelfde hoogte blijven hangen dan de auto rechts van je is nog erger. Waarom doen bestuurders dat eigenlijk? ‘Ik rijd op het rechtervak, ik vind het hier maar saai alleen, ik ga even naar het middenvak, maar ik rijd niet sneller dan de auto naast me, ik rijd gewoon even snel, zo kunnen we met z’n tweetjes verder rijden…’ Zo frustrerend. Ik volg mooi de regels, ik wijk uit naar rechts als er plaats is rechts, komt er een klojo naast me rijden, ondertussen rijd ik dichter en dichter bij de auto voor mij…gevolg: IK KAN NIET MEER NAAR LINKS, IK ZIT VAST. Ik moet dan vertragen, achter mijn buurman rijden en dan uitwijken naar het linkse vak. Stop ermee, niet leuk!

  • Aïda

    Aanvulling:

    * Rood licht betekent stoppen. Ook voor voetgangers en fietsers.

    * De 4 knipperlichten dienen niet om aan te tonen dat u dubbel of verkeerd geparkeerd staat.

    * Kinderen, kleuters en peuters laat/haal je van de achterbank uit de auto aan de kant van het voetpad en NIET aan de kant van de rijweg. GEVAARLIJK! (vooral als je nog een tweede kind uithaalt en dat andere ondertussen gewoonweg naast de auto laat staan aan de kant van de rijweg!)

    * Voor u als bestuurder het portier openslaat kijkt u eerst of er auto’s of fietsers aankomen en indien ja wacht u om te openen en uit te stappen tot deze gepasseerd zijn.

    Voilà mijn grootste ergernissen. Stop ermee!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: