Met de trein zou je der al zijn

Waarom is dat voorpaginanieuws, ‘Spoorstaking goed opgevolgd’? Wie ligt er van wakker dat ze hun stàkingen goed opvolgen?

Ik begin een beetje te vrezen voor een ‘cry wolf’ scenario: de pendelaars beginnen serieus te morren, en als ze dan bij de trein eens écht redenen zullen hebben om te staken vrees ik dat er een paar in de pek en veren gezet zullen worden. Waarom word ik, als pendelaar, en dus klant, gestraft omdat de NMBS beslist het goederenvervoer in een apart bedrijf onder te brengen?

Ik kan het met mijn ongetwijfeld beperkte kennis van economie alleen maar logisch vinden dat een afdeling die in de problemen zit losgesneden wordt van die onderdelen van een bedrijf die het wel nog goed doen. Denk aan een fruitmand, en hoe de rotte appel de rest aansteekt. Wat begrijpen personeel en vakbonden daar niet van? Niet genoeg inkomsten: problemen, kosten, geen geld om personeel te betalen, dat vraagt om maatregelen. De harde realiteit, quoi. We wonen nu eenmaal niet in een communistisch regime, al zouden sommigen dat misschien liever hebben. Er zijn altijd slachtoffers, en ik ga akkoord dat je een bedrijfsleiding niet volledig de vrije hand mag geven of ze gebruiken die hand misschien alleen maar om hun zakken vol te steken, maar wat moet gebeuren, dat moet gebeuren.

Hadden ze de duizenden opvarenden van de Titanic kunnen redden door een paar offers te brengen, ze hadden het ook gedaan. Sorry voor de straffe uitlatingen, maar it’s time to wake up and smell the coffee.

Afgezien van dat alles ben ik wel op tijd op het werk geraakt. Iedereen stond met de auto aan te schuiven op de E40 dus zijn wij met ons tweetjes rustig langs de goeie ouwe steenweg gegaan, alwaar er niets aan de hand was. De mensen zijn het volgens mij vergeten, dat er ook gewone wegen bestaan.

Geef een reactie

