Litteken

Als antwoord op de vraag van de persoon die op mijn blog terechtgekomen is met de vraag: ‘hoe groot is het litteken na nekoperatie’: dat valt nog wel mee hoor, van het litteken zou ik niet wakker liggen. Ik heb er eentje van mijn eerste nekoperatie vijf jaar geleden, vooraan in mijn hals, en dat is ongeveer zeven cm lang denk ik, en zo goed als onzichtbaar geworden. De dokter Naaimachine van dienst heeft echt zijn best gedaan om er een esthetisch verantwoord kunstwerk van te maken: het is langs binnen dichtgenaaid en de draadjes zijn vanzelf weggegaan dus ik heb niet het typische visgraatmotief. Hoe doen ze dat?! Hoor ik u tot hier denken.. Wel, ze leggen de steken plat tegen de binnenkant van de huid, en als de draad aangetrokken wordt zie je dus niets meer. Alleen nog een knoop aan in- en uitgang, waar nu gewoon een klein puntje van over blijft.

Kijk, zo zag het eruit kort na de operatie:

Maar nu  is het dus bijna onzichtbaar. Valt uiteindelijk wel mee als je ziet wat voor een meccano ze er toen in gemonteerd hebben: een titanium kooi (het honingraatmotief op de foto), een plaatje en een paar uit de kluiten gewassen schroeven:

Maar mijn laatste litteken is veel groter, en het zit aan de achterkant. Ik heb het zelf nog niet gezien, dus ik weet niet hoe groot en hoe mooi (of lelijk) het wel is, en ik trek het me eerlijk gezegd ook niet meer aan. De carrosserie is geschonden maar dat is het minste van al. Wat wel vervelend is aan zo een litteken is de gevoeligheid: ik voel het wanneer er regen zit aan te komen. Mocht ik een indiaan zijn, ze zouden me allicht ‘feels rain come’ noemen of zo. Of ‘Barometerman’, wie weet. Danses with Armand Pien misschien. Kan ook.

Geef een reactie

