Alle beetjes helpen, I guess

GSMs zijn een vuiligheid. Iedereen heeft wel nog ergens een GSM liggen in een kast, en er worden er ook miljoenen en miljoenen gedumpt. Wat gebeurt daar dan mee? Wel, bedrijven zoals Agfa smelten die dingen en halen er het goud en/of ander kostbaar materiaal uit. Veel moeite voor weinig goud (of ander spul, ik weet het niet zeker), maar hun proces zal onderhand wel op punt staan en vele miljoenen beetjes maken een heel groot kostbaar geheel.

Maar er blijft dan nog wel een gigantische berg van chemisch restafval over. Dingen die je echt niet in je tuintje zou willen hebben. Bromium, om er maar één van te noemen.

Wat kunnen we doen om die berg minder snel te laten groeien en hopelijk wat te laten verkleinen? Wel, het beste zou zijn mochten GSMs niet bestaan en dus niemand er één hebben – of iedereen ééntje en die houden voor de rest van je eigen leven of het leven van je telefoon. Dat zou helpen.

Maar er is een teken gekomen van uit de hoek van de producenten: Samsung heeft de 7550 Blue Earth uitgebracht, een gsm die gedeeltelijk op zonne-energie werkt. Het ding heeft een zonnepaneel aan de achterkant. Ik zat het me al weken af te vragen: waarom bestaat dat nog niet? Ik herinner me uit mijn jeugdjaren rekenmachines en uurwerken met mini-zonnepanelen, maar waarom is dat verdwenen? Een gsm of mp3 speler is toch een ideaal toestel om een zonnecel aan te hangen? Vorige week viel mijn oog op een oprolbaar zonnepaneel, geschikt om gsms en ander materiaal on the go op te laden. Ideaal voor op vakantie ergens in de bergen, waar er geen stopcontacten voor handen zijn. Die dingen kosten wel 150 euro, wat ik redelijk prijzig vind, vooral omdat de Blue Earth telefoon “amper” 300 euro kost. Maar daarvoor heb je wel een smartphone met gps en mediaspeler en wifi en wat weet ik nog allemaal. Ik was aan het kijken naar een HTC Legend, maar de batterij van dat toestel is om de haverklap leeg, zo vertelt het internet mij. En ik haat het om een telefoon continu te moeten opladen, en zeker als de batterij weeral plat is als je nog snelsnel even iemand wil bellen om af te spreken. Maar een telefoon die je kan opladen door hem gewoon sunny side up in het zonneke te leggen, én die geen schadelijke chemische rommel bevat, dàt zegt me wel wat.

Blijft nog de vraag: als Samsung dit kan, waarom

  • zijn dan niet al hun telefoons en andere toestellen ‘Blue Earth’?
  • doen andere producenten het dan nog niet?
  • zijn smartphones, die bijna allemaal continu opgeladen moeten worden, nog niet voorzien van een zonnepaneeltje?

Waarom moet dat toch allemaal duren tot het te laat is? Want dit had minstens vijf jaar geleden al moeten bestaan.

One response to “Alle beetjes helpen, I guess

  • hoow

    Ik had al twee keer een Siemens gsm die elk o hun beurt RUIM 5 jaar meegingen.
    En dan hielt Siemens er mee op om gsm’s te produceren.
    Daarna een goedkope LG in mijn bezit gehad die het nog geen jaar volhield en nu een logge ongebruiksvriendelijke Nokia die ook al rare kuren durft hebben.
    En als de batterijen van zo’n toestel het laten afweten is het goedkoper om een nieuw toestel aan te schaffen ipv een nieuwe batterij.

    Dat moet toch ook allemaal duurzamer kunnen?
    Waarom gaan gsm’s maar zo een beperkte tijd mee?

Geef een reactie

