Tis weer voorbij die mooie zomer

Ok, nog even de harde mathematische waarheid, op uw nuchtere maag en in your face en zo: als jullie, whilst standing in de file, de lege ruimte tussen jouw auto en die van degene voor jou zo groot laten worden dat er wel 10 of 20 extra auto’s zouden kunnen staan, dan is dat misschien wel veilig in die zin dat jullie misschien onzeker zijn over je rijkunsten en over de kwaliteit van remmen van auto’s van deze tijd (met al die electrische hulpmiddels, vroeger hadden we dat allemaal niet en toen scheelde er veel minder aan onzn otto), maar technisch gezien maakt dat de file 10 of 20 keer langer – mocht iedereen dat doen.

Dus, als ik in de file sta, en ik zie dat er vóór jou, op het middenvak (waar anders dan op het vervloekte middenvak) 100 meter vrij is, en het derde vak is vol (want dat is het snelste vak dus iedereen wil daar gaan stilstaan), maar het eerste vak is alweer leeg, ja, dan ga ik jou rechts inhalen. Of je daar nu blij mee bent of niet. Het maakt me misschien niet de meest sympathieke chauffeur, of de meest legaal verantwoorde, maar als jullie de wet niet volgen en rechts gaan staan, dan doe ik het wel. Want valt dat nog onder ‘rechts inhalen’ als ik gewoon doe wat de wet zegt en uiterst rechts ga rijden? Is dat nog een boete van 150 euro waard? Want dat is de prijs voor rechts inhalen op de snelweg, zo vertelt men mij. Maar ik zou helemaal geen reden hebben om rechts langs u te passeren, mevrouws, mocht u gewoon stoppen met het middenvak in te palmen.

Om me daarvoor te belonen met een applausje en een thumbs up van uit de veilige haven die uw privé auto voor u is, daar heb geen ik geen probleem mee. Maar dat u mij de pas afsnijdt als ik terug probeer in te voegen, daar kan ik niet goed mee lachen.

Iedereen denkt ook altijd dat hij gelijk heeft. Ik vind dat ik gelijk heb, maar die pipo’s die op het middenvak rijden vinden ook dat ze in hun recht zijn, terwijl ze dat duidelijk niét zijn. Moeilijk, moeilijk. Hoe kan ik hun doen inzien dat zij wel degelijk verkeerd bezig zijn? Misschien moet ik in de politiek gaan. Ja, dat is een goed idee, ik in de politiek. Kan ik meteen checken of het klopt dat macht corrumpeert, en dat elke idealist zijn idealen meer en meer vergeet naarmate hij hoger op de politieke ladder geraakt.

One response to “Tis weer voorbij die mooie zomer

  • Caramieke

    Die vervloekte middenvakkers (niet alleen mevrouws btw) zijn zeker in fout. Ik dacht vroeger, in mijn nog naïvere jaren, dat een inhaalmanoeuvre van rechts een middenvakker plots zou doen beseffen dat er voor hem/haar ook nog plaats is op het rechtse vak. Fout gedacht. Als je dit zou aanhalen in de politiek, heb je alvast één stem 🙂

Geef een reactie

