Brandalarm

Hadden we een brandalarm gehad, het was voorzeker afgegaan vanavond. Candlelight en zo, gezellig sfeerverlichte living, en dan: één rogue candle! Eén van de kaarsen die op een houten balk stonden begon plots als gek te knetteren en aardig te doen, en groot was mijn consternatie toen ik even in de richting van the offending object keek: de was was naar beneden gedropen en lag rond de kandelaar te branden! Ik dacht nog even aan hoe raar dat wel was, was die ligt te branden en waar vlammen van 10 cm bovenuit schieten, dan dacht ik even na over hoe ik dat zou blussen, en toen besloot ik dat gewoon blazen misschien de beste aanpak was om was te doven. Vreemd hoe je op zo’n momenten begint na te denken over de keren dat je gehoord hebt hoe je zeker niet te werk mag gaan om een brand te proberen blussen: water over  een frietketel gooien mag je niet doen, blazen is ook niet altijd een optie (waarom weet ik momenteel niet), misschien een doek erover gooien? Maar toen ik me realiseerde dat brandend kaarsvet niet echt te vergelijken valt met frietvet heb ik maar gewoon geblazen. En nu stinkt de living alsof we binnen een kampvuur gehouden hebben.

Conclusie: kaarsen zijn dan wel gezellig, maar toch geen aanrader. En kaarsvet kan ook in brand schieten, who’d have thought! En we weten nu ook meteen waarom je in de kamer moet blijven als je kaarsen aangestoken hebt. Het kan ook liggen aan het feit dat die kaarsen van de Action shop kwamen en dat het bijgevolg misschien rommel was, maar toch. Toch.

En als laatste conclusie wil ik nog even meegeven dat metalen kandelaars heel erg warm worden als ze in een mini-vlammenzee gestaan hebben. En dat je die dan best niet aanraakt. Of dat je anders je vingers kan verbranden. En dat dat pijn doet, verbrande vingers.

One response to “Brandalarm

Geef een reactie

