Stekelvarkentje

Aangezien een vriendin van ons er veel baat bij gehad heeft, zijn we dan ook maar  naar een acupuncturist gestapt met de vraag wat naalden in mijn echtgenote te steken. Het zou helpen tijdens de bevalling, in die zin dat je er kalmer en meer ontspannen van zou zijn, en je zou er minder pijn door hebben – en zelfs, hopelijk zonder epidurale kunnen bevallen.

Een epidurale is toch altijd iets dat met wat gevaar gemoeid gaat, ze steken uiteindelijk een naald in je rug en als het anders kan dan heb ik het liever anders. Nek en rug zijn me iets te fragiel om er mee te rommelen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe en hoe erg het kan mislopen, vandaar.

Ik ben niet echt een ‘believer’, acupunctuur zit voor mij misschien net iets te veel in de hoek van de ‘alternatieve’ geneeskunde, en ik associeer het misschien iets te veel met wierook, chakra’s, klankschalen en bloedzuigers. Om nog maar te zwijgen van Indische plinkie-plonkie muziek. Mààr na de eerste sessie had Liuda plots geen rugpijn meer, terwijl ze dat wel had tot kort ervoor. Zou het toeval geweest zijn? Het feit dat het niet te bewijzen valt speelt zowel in het voordeel als in het nadeel van acupunctuur, vind ik. De stelling ‘je zal minder pijn hebben’ is ook nogal relatief: hoe weet je hoeveel pijn je anders zou gehad hebben? Maar bon, baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk ook niet, zullen we maar zeggen. Ik sta er tegenwoordig zelfs zelf voor open, wie weet kan het me helpen met de continu opgespannen kuiten die ik overgehouden heb aan de operatie van twee jaar geleden.

Mijn ruggenmerg is beschadigd, en zegt tegen de spieren in mijn kuiten: ‘opspannen, you guys!’, ook al is daar geen reden toe. Botox helpt in die zin dat het mijn spieren tijdelijk verlamt, en ze dus niet meer kùnnen opspannen. Maar als een naald of tien in mijn armen en benen mijn ruggenmerg zouden kunnen overrulen dan kan ik alleen maar zeggen: stick me!

Geef een reactie

