Wijn

Deze week stonden er op het werk in de mess ‘plakaten’ op de tafel met daarop uitleg over wat gezond eten inhoudt. De klassiekers die iedereen kent, uiteraard, maar het kan geen kwaad het nog eens onder je neus te krijgen: eet veel fruit en groenten, weinig zout, weinig vlees – 100 gram per dag is ruim voldoende, en zo voort. En ook: rode wijn is gezond en antioxiderend. Eén glas per dag voor vrouwen en twee voor mannen zou goed zijn voor het hart- en bloedvatensysteem.

Nu wil het toeval dat dunaldi enkele weken geleden wijn verkocht die door mijn collega’s zwaar opgehemeld werd: Brunello Di Montalcino. Ik ben geen wijnkenner, zelfs geen liefhebber, maar sommige dingen moet je wel eens proberen, zo vind ik. En een echte vent moet een das perfect kunnen knopen (check!), een goeie whiskey appreciëren (nope), een goeie sigaar kunnen verdragen (nope), en nog zo een paar echtemannendingen die me momenteel ontglippen.

De Brunello zat in een mooie fles, en dat is voor mij (echt waar) criterium n° 1 om een wijn te beoordelen. Schone flasse? Kopen! Ik heb er ineens drie gekocht, als het dan toch zo’n goeie wijn was… Ik ging er van uit dat het een buitenkans was, wijn die elders rond de 30 euro kost, voor amper 12 euro!

Slécht. Ronduit slecht, die wijn. Er van uitgaande dat we een slechte fles vast hadden hebben we een tweede geopend, meer uit nieuwsgierigheid dan wat anders. Fles nummer 2 was even slecht. De derde dan maar. Same story. 36 euro aan wijn, in tien minuten down the drain. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat we er zodànig weinig van kennen dat we een goeie wijn niet kunnen onderscheiden van een slechte wijn (niet slecht van smaak maar echt ‘slecht’ geworden).

Dat was dus de eerste en de laatste keer dat ik Brunello Di Montalcino van 2005 kocht in dunaldi. Volgende keer weer een fles van 4-5 euro in Delhaizewineworld, die zijn 100 keer beter. Heck, zelfs wijn in een kartonnen doos valt me beter mee dan deze. Zou ik die durven terugbrengen naar de winkel?

One response to “Wijn

  • Bro

    anders probeer je gewoon eens een Carrefour-wijntje.. ik kan er zeker paar aanraden en die pak minder dan 12 eurots kosten en die zekers veel lekkerder zijn…

Geef een reactie

