Merkkledij maakt de man

Een knap staaltje journalistiek, gisteren in De Standaard. Zo staat er:

Wie merkkleding draagt, bij voorkeur met het logo duidelijk zichtbaar, plukt daar professioneel de vruchten van. Dergelijke werknemers genieten meer aanzien, krijgen makkelijker medewerking en verdienen meer geld – hoe zouden ze anders merkkledij kunnen kopen – dan collega’s getooid in witteproductentextiel.

Dat blijkt uit onderzoek van Rob Nelissen en Marijn Meijers van de Universiteit van Tilburg. Hun bevindingen worden gepubliceerd in Evolution and Human Behavior.

De onderzoekers lieten vrijwilligers foto’s zien van een man met een poloshirt. Die foto werd digitaal bewerkt zodat het polo een Lacoste of Hilfiger-logo had en daarna een goedkoper Slazenger-logo of zelfs helemaal geen logo. Wat bleek? Wanneer de man het Hilfiger of Lacoste-logo droeg, kreeg hij door de deelnemers een hogere status toegemeten op een schaal van 1 tot 5 (3,5 voor Lacoste en 3,47 voor Hilfiger), dan wanneer hij geen logo (2,91) had of het Slazenger-logo (2,84) droeg.

Dat noemen ze tegenwoordig ‘onderzoek’. Mensen (vrijwilligers, dus geen representatief staal van de beroepsbevolking, voor zover ik kan zien) kregen wat foto’s onder de neus geduwd en moesten zeggen of de persoon, die ze van toeten noch blazen kennen en zelfs niet eens in het écht te zien krijgen, ‘ne sjieke persoon’ was of niet, en of ze dachten dat die hoger op de corporate ladder stond dan anderen.

What a load of bollocks. Ik ken mensen die het professioneel gemaakt hebben (maar wat is dat, het ‘gemaakt hebben’?) zonder ooit één logo te tonen en ik ken er ook die zich elke dag van kop tot teen hullen in merknamen maar die daarom geen betere carrière hebben. En is het eigenlijk wel relevant? En moet dit soort waardeloze ‘onderzoeken’ wel in de krant gezet worden? Dat ze het publiceren in ‘Evolution and Human Behavior’, tot daar aan toe. Maar in een gewone krant ‘for the masses’? Of is dit een verdoken commerciële truuk, een poging om de mensheid merkkleding te laten kopen? Ik snap de bedoeling niet.

Maar wat een flutkrant, De Standaard.

Advertenties

3 responses to “Merkkledij maakt de man

  • Katleen

    En waarom zou dit flutonderzoek zijn? Ik weet niet of je Robert B. Cialdini kent, maar die man is groot geworden met dit soort onderzoeken. De resultaten maken écht wel verschil. Mijn advies: bekijk eerst het volledige onderzoek en kraak het dan desnoods – mét argumenten – af. Niet op basis van nattevingerwerk of een gevoel. En waarom zou De Standaard slecht zijn omdat ze van dit onderzoek melding maakt?

  • rendv

    Wel, Katleen, neen, ik ken Robert B. Cialdini niet, en dat hij groot geworden is met dit soort onderzoeken vind ik wel fascinerend: kan iemand zijn tijd daarin steken?

    Afgezien daarvan: het is vooral dit zinnetje dat me stoort: “Dergelijke werknemers genieten meer aanzien, krijgen makkelijker medewerking en verdienen meer geld – hoe zouden ze anders merkkledij kunnen kopen – dan collega’s getooid in witteproductentextiel.” Dit is bijna tendentieus te noemen: de journalist van dienst doet uitschijnen dat mensen met merkkleren meer verdienen etc, maar als je het goed leest staat er dat dat eigenlijk niet zo is maar dat dat maar over de perceptie van anderen gaat, leid ik af uit de ‘hoe zouden ze anders merkkledij kunnen kopen?’ vraag.

    Dus hoewel ze laten geloven dat je merkkledij moet kopen om ergens te komen in je carrière, betreft het hier alleen maar de perceptie van collega’s, en dat betekent voor mij dat dit weer eens zo een onderzoek is waarop de uitspraak ‘met grafieken kan je alles bewijzen’ van toepassing is.

    Maar dat de Standaard slecht is, was misschien wat kort door de bocht. DS is in ieder geval de betere in vergelijking met HLN en Het Nieuwsblad en zo, dat wel. Maar soms ontgoochelt het niveau van de artikels me, en soms vind ik bepaalde artikels gewoon ronduit ergerlijk. Zoals dat artikel over het onderzoek over merkkledij. Wat hebben ze hier nu eigenlijk mee verteld? Dat er een onderzoek geweest is naar de PERCEPTIE van mensen op collega’s die dure kleren dragen.

    Niet over hetgeen de titel laat vermoeden, namelijk dat merkkledij de man maakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: