Werken is ongezond

Bewegen is goed. Niet bewegen is slecht. Acht uur op een stoel zitten op kantoor is zeker slecht, en vooral als je ’s avonds niet meer kan gaan sporten. Ik heb nu een klein draagbaar computertje, een 13 inch Dell. Handig, want dat weegt echt wel een pak minder dan een 15 inch contraptie en het is ook zo klein dat het in mijn man’s bag kan (yes, indeed). Het nadeel is dat het scherm toch wel aan de heel kleine kant is, waardoor mijn ogen vermoeid geraken als ik er urenlang op werk. Gelukkig heb ik hier een desktop met een 17′ scherm om op te werken, dat scheelt. Die laptop heeft nog een nadeel: hij wordt na een tijdje zo warm waar de batterij zit dat ik er een ei zou kunnen op bakken. Nu worden die dingen allemaal wel warm, maar deze wordt heel heet onder het keyboard, waar ik mijn rechterpols laat rusten. Die hitte plus de ruggemergbeschadiging in mijn nek (nekmerg?) geven me een constant RSI-achtig gevoel in mijn handen, knap vervelend is dat. Ik zal eens moeten zoeken naar een extern keyboard.

Ik heb tijdens mijn twee weken vakantie ook ontdekt dat alle kwaaltjes, pijntjes en algemene vervelendheden waar ik mee kamp als sneeuw voor de zon verdwijnen als ik niet moet gaan werken. Ontspanning, rust en regelmaat, en ook veel afwisseling wat betreft houding: zitten, staan, in de zetel hangen, wandelen, het helpt allemaal, zo lang ik maar nergens mee overdrijf en heel regelmatig afwissel. Mijn nek kraakte ook beduidend minder toen ik rustig thuis zat. Door de dagdagelijkse stress van het werk en het van hot naar her lopen zijn mijn nekspieren vaak en te veel gespannen, waardoor er zich een druk opbouwt in mijn verbouwde nek. Die druk gaat dan weg door mijn nek eens goed te kraken, wat ik meestal niet met opzet doe, het gebeurt gewoon door te bewegen. In het begin vond ik dat vreselijk creepy, die krak wordt in mijn hoofd nog versterkt, wat het nog meer ‘ieuw’ maakt, maar nu ben ik eraan gewend geraakt. Ik vraag me wel af wat mensen waarmee ik in vergaderingen zit moeten denken als ze dat gekraak horen. ‘Getting rusty, old chap?’

One response to “Werken is ongezond

Geef een reactie

