Dagelijks archief: 19 juli 2013

Jobs

Net 678 pagina’s over het leven van Steve Jobs gelezen. Ik haat het woord ‘inspiring’ als het uit van die cliché-Amerikanen komt, maar omigod dat boek is inspirerend. Ik lees meestal niet graag biografieën, maar dit is truly unputdownable. Ik heb er zin van gekregen om ook een computerimperium uit de grond te stampen.

Het enige Apple produkt dat wij in huis hebben is een iPod, voor de rest is het al Android wat de klok slaat en heb ik een allergie aan gesloten ecosystemen. Ik wil vrijheid. Maar nu ik die biografie gelezen heb en een kijkje in de kop van Steve Jobs gekregen heb heb ik goesting om een iPhone te gaan halen – ware het niet dat die dingen zo belachelijk duur zijn. Het is een feit dat een Apple produkt die candy-factor heeft dat geen enkel ander toestel heeft. Je moét er gewoon mee prutsen en kan er niet afblijven met je grubby little fingers.

Ik heb al redelijk wat boeken over strategy, business, governance etc gelezen maar eigenlijk kunnen die allemaal vervangen worden door dit ene boek. Het gaat van begin tot einde over het niet aanvaarden van mediocrity, en de beste willen zijn in alles wat je doet. Ik  heb het ook al jaren moeilijk met mediocriteit, en ik probeer voor mezelf de beste te zijn in al wat ik doe, en ik probeer anderen te coachen richting ‘excellence’ en het niet gaan voor second best, maar wat Jobs gedaan heeft is toch van een andere dimensie. Hij had natuurlijk een zeer binaire geest (het een of het ander) die geen ruimte liet voor afleiding, en dat zorgde ervoor dat hij zich hé-le-maal op iets kon storten. En hij had geen schrik dat iets zou foutlopen, hij had iets in zijn kop en dat moest en zou realiteit worden. 

Het boek legt onder andere uit wat er met een succesvol bedrijf gebeurt als je verkopers aan de macht brengt. Ik erger me al tien jaar of meer aan het feit dat in veel bedrijven een vroegere sales manager opklimt tot CEO, en dat die dan vergeet wàt er verkocht moet worden, àls er maar verkocht wordt. Zo niet bij Apple, het produkt kwam op de eerste plaats voor Steve Jobs, en dat merk je. Je merkt het bij veel bedrijven als dat niet het geval is en als de produktafdeling geleid wordt door een bean counter die enkel de kosten wil drukken.   Het is allemaal niet meer wat het geweest is. Maar die iPod die intussen vier jaar oud is en intensief gebruikt wordt door vrouw en peuter, die blijft lekker gaan!

Een goeie raad voor de zomervakantie: lees de biografie van Steve Jobs – ook al ben je geen Appleman. Doe het voor je algemene ontwikkeling.

